Si cliqueu sobre les fotos del post i després premeu la tecla F11 aquestes es veuen més grans.

dilluns, 28 de desembre de 2015

Projecten la instal·lació d'un aerogenerador a la Llosa de Palamós

La Llosa podria presentar aquest aspecte de cares a la tardor del 2016.


Les condicions de vent que podem trobar a la badia palamosina, a part de ser molt favorables per a la pràctica de la vela, també han cridat l'atenció d'una empresa especialitzada en la instal·lació de parcs eòlics.
L'empresa "Cataloniawind inversions", de capital català i seu a la ciutat de Barcelona, al llarg d'aquest any ha estat realitzant diverses proves al voltant de la Llosa de Palamós per tal d'instal·lar-hi un aerogenerador.
Aquest promontori rocós, conegut també com a baix Pereira, es troba submergit a tan sols 3,4 metres de fondària, un fet que ha propiciat nombrosos naufragis al llarg de la història, i per això s'hi va instal·lar una balisa lluminosa que alerta del seu perill.

Després dels diferents estudis, l'empresa barcelonina ha posat sobre la taula un projecte que preveu la construcció d'un aerogenerador que converteixi l'energia cinètica del vent en energia elèctrica.
Les pales de l'aerogenerador projectat girarien a 13 o 20 revolucions per minut, en funció de la velocitat del vent. Es preveu que podria generar una potència nominal de 3.000 kW quan la màquina funcionés a màxima potència. Per tant, si l'aerogenerador arriba a funcionar durant unes 2.500 hores a l'any (un potencial eòlic considerat mig, encara que hi ha emplaçaments que superen les 4.000 hores), produirà 7.500 MWh d'electricitat, equivalent al consum de més de dos mil llars.
Aquest aerogenerador estaria format per una torre cilíndrica d'acer que arribaria als 100 metres d'alçada i tindria tres pales de 50 metres de llargada.
L'energia generada serà conduïda per l'interior de la torre fins a la base i, des d'allà, per línia submarina fins a una subestació que s'ubicaria a la Pedrera, llavors es preveu injectar-la a la xarxa elèctrica i distribuir-la als punts de consum.
Si les administracions competents donen el seu vist i plau, aquest projecte d'energia renovable podria ser una realitat a partir de la tardor del 2016.


La balisa lluminosa que actualment podem veure a la Llosa de Palamós podria ser substituïda per un modern molí de vent.


Aquest senyal marítim es va posar per evitar els accidents marítims dels vaixells que recalaven al port de Palamós. Al principi era una boia flotant, instal·lada l'any 1925, fins que a l'any 1978 es va construir una balisa fixa.
El senyal avisa de la situació d'un baix molt perillós, conegut com la Llosa de Palamós, submergit a només 3,4 metres sota el nivell del mar i que ha estat testimoni de diversos naufragis, entre ells el del navili de 78 canons San Isidoro, a l'any 1794, o el del vapor Cheliff a l'any 1876. També han estat víctimes del baix la goleta Joven Temerario, a l'any 1896, el veler Josefa Formosa, pailebot de 200 tones carregat de carbó, que va quedar enfonsat a l'any 1910, el vaporet Llegeixi, també embarrancat a l'any 1910. Un altre vapor de cabotatge que feia la línia Barcelona-Roses, l'Anciola1, va fer aigües a l'any 1928 i el Cala, moto-veler de  la Naviera Mallorquina, va embarrancar a l'any 1937.
El baix de Palamós és una mola rocosa de forma esfèrica. Té una superfície plana d'uns 80 metres de diàmetre. En el seu entorn submarí es troben les restes dels naufragis.