Restes d'un antic taller de l'aeoròdrom de Canet de la Tallada.
L'aeròdrom republicà 318 de Canet de la Tallada fou construït l'any 1938. S'ubicava a l'esquerra del riu Ter, en un lloc anomenat Pla d'Ullà que se situa en el límit entre els municipis de la Tallada i Ullà, i la carretera que va de Verges a Ullà. En aquesta àrea, es va construir, en plena Guerra Civil, la infraestructura típica d'un aeròdrom de campanya: pistes d'aterratge, un refugi gran i cinc d'elementals per protegir el personal destinat a l'aeròdrom, una caseta de control, un taller, una caserna i una garita d'entrada. Altres edificis ja existents com alguns masos també van ser utilitzats com a part de l'aeròdrom, com per exemple el mas d'en Mach, indret on hi havia el quarter general i el refugi antiaeri més gran.
La creixent importància de l'aviació durant la Guerra Civil conduí al govern republicà a construir nombrosos aeròdroms militars a Catalunya amb la finalitat de combatre l'exèrcit franquista, procés que s'accelerà el 1938 amb la caiguda de Terol a mans dels nacionals.
A tot Catalunya, es crearen 50 aeròdroms, dels quals 10 foren construïts a la província de Girona per reforçar defensivament la rereguarda catalana i dispersar el perill dels bombardejos.
Un d'aquests aeròdroms va ser el de Canet de la Tallada. Sabem que durant el mes d'abril de 1938 s'estava preparant un nou camp d'aviació entre les poblacions de Verges, La Tallada i Torroella de Montgrí. La seva referència era 318, fet que indica que pertanyia a la tercera regió aèria (3) del primer sector (1) i que era el vuitè aeròdrom d’aquesta agrupació territorial (8).
Refugi antiaeri número 1.
L'aeròdrom es troba situat en una zona de camps de conreu, amb una extensió total de 200 ha, la qual fou requisada l'abril de 1938, així com també el mas d'en Mach, que es va reconvertir en quarter general (centre de comandament), caserna d'oficials i soldats destinats al camp.
Per construir el camp es van reclutar treballadors dels pobles veïns i es van obrir dues pistes, una amb orientació nord-sud i l'altre est-oest, amb 1500 m de llargada i 300 m d'amplada; es va habilitar un camí d'accés, una garita de sentinella a l'entrada del recinte, dos edificis auxiliars, una caseta barraca per controlar els vols, aparcaments de formigó en forma de T pels aparells, un gran refugi antiaeri per a 150 persones prop del lloc de comandament, i cinc refugis subterranis més petits repartits per la zona oest. També es van disposar vehicles de servei. De moltes d'aquestes construccions, encara se'n conserven vestigis.
El refugi antiaeri principal situat al costat del mas d'en Mach (antic centre de comandament).
No es coneix amb exactitud la data d'entrada en funcionament, però es tenen notícies d'ús el maig de 1938, tot i que les obres d'equipament s'allargaren com a mínim fins el setembre d'aquell mateix any.
A finals de gener de 1939, amb la retirada, el personal i els avions van ser enviats a corre-cuita als camps de Figueres Nord i Vilajuïga; l'aeròdrom, però, encara el van utilitzar per fer escala els avions republicans en la seva fugida cap a terres franceses.
El 9 de febrer els nacionals van entrar a Verges, la Tallada, Ullà i Torroella de Montgrí i es van apoderar del camp amb un desplegament de soldats i diversos tècnics d'aviació (pilots, observadors, muntadors…), mentre que els oficials s'hostatjaren a la Fonda Mas Pi de Verges.
Amb la fi de la Guerra Civil, de mica en mica, es van anar retornant els terrenys als propietaris i de nou tot va quedar cobert de camps de conreu. Als anys 40, però, el Ejército del Aire va fer un inventari de tots els camps d'aviació considerats útils i encara s'hi esmentava el de Canet.
Per més informació us recomano aquest blog: http://campdaviaciocanet.blogspot.com/
Bibliografia: https://www.museudelamediterrania.cat/ca/artistes/l/1180-aerodrom-republica-318-de-canet-de-la-tallada.html i http://www.latallada.cat/patrimoni/guerra-civil/
Recull d'imatges de l'antic aeròdrom republicà 318
L'aeròdrom republicà 318 de Canet de la Tallada fou construït l'any 1938. S'ubicava a l'esquerra del riu Ter, en un lloc anomenat Pla d'Ullà que se situa en el límit entre els municipis de la Tallada i Ullà, i la carretera que va de Verges a Ullà. En aquesta àrea, es va construir, en plena Guerra Civil, la infraestructura típica d'un aeròdrom de campanya: pistes d'aterratge, un refugi gran i cinc d'elementals per protegir el personal destinat a l'aeròdrom, una caseta de control, un taller, una caserna i una garita d'entrada. Altres edificis ja existents com alguns masos també van ser utilitzats com a part de l'aeròdrom, com per exemple el mas d'en Mach, indret on hi havia el quarter general i el refugi antiaeri més gran.
La creixent importància de l'aviació durant la Guerra Civil conduí al govern republicà a construir nombrosos aeròdroms militars a Catalunya amb la finalitat de combatre l'exèrcit franquista, procés que s'accelerà el 1938 amb la caiguda de Terol a mans dels nacionals.
A tot Catalunya, es crearen 50 aeròdroms, dels quals 10 foren construïts a la província de Girona per reforçar defensivament la rereguarda catalana i dispersar el perill dels bombardejos.
Un d'aquests aeròdroms va ser el de Canet de la Tallada. Sabem que durant el mes d'abril de 1938 s'estava preparant un nou camp d'aviació entre les poblacions de Verges, La Tallada i Torroella de Montgrí. La seva referència era 318, fet que indica que pertanyia a la tercera regió aèria (3) del primer sector (1) i que era el vuitè aeròdrom d’aquesta agrupació territorial (8).
Refugi antiaeri número 1.
L'aeròdrom es troba situat en una zona de camps de conreu, amb una extensió total de 200 ha, la qual fou requisada l'abril de 1938, així com també el mas d'en Mach, que es va reconvertir en quarter general (centre de comandament), caserna d'oficials i soldats destinats al camp.
Per construir el camp es van reclutar treballadors dels pobles veïns i es van obrir dues pistes, una amb orientació nord-sud i l'altre est-oest, amb 1500 m de llargada i 300 m d'amplada; es va habilitar un camí d'accés, una garita de sentinella a l'entrada del recinte, dos edificis auxiliars, una caseta barraca per controlar els vols, aparcaments de formigó en forma de T pels aparells, un gran refugi antiaeri per a 150 persones prop del lloc de comandament, i cinc refugis subterranis més petits repartits per la zona oest. També es van disposar vehicles de servei. De moltes d'aquestes construccions, encara se'n conserven vestigis.
El refugi antiaeri principal situat al costat del mas d'en Mach (antic centre de comandament).
No es coneix amb exactitud la data d'entrada en funcionament, però es tenen notícies d'ús el maig de 1938, tot i que les obres d'equipament s'allargaren com a mínim fins el setembre d'aquell mateix any.
A finals de gener de 1939, amb la retirada, el personal i els avions van ser enviats a corre-cuita als camps de Figueres Nord i Vilajuïga; l'aeròdrom, però, encara el van utilitzar per fer escala els avions republicans en la seva fugida cap a terres franceses.
El 9 de febrer els nacionals van entrar a Verges, la Tallada, Ullà i Torroella de Montgrí i es van apoderar del camp amb un desplegament de soldats i diversos tècnics d'aviació (pilots, observadors, muntadors…), mentre que els oficials s'hostatjaren a la Fonda Mas Pi de Verges.
Amb la fi de la Guerra Civil, de mica en mica, es van anar retornant els terrenys als propietaris i de nou tot va quedar cobert de camps de conreu. Als anys 40, però, el Ejército del Aire va fer un inventari de tots els camps d'aviació considerats útils i encara s'hi esmentava el de Canet.
Per més informació us recomano aquest blog: http://campdaviaciocanet.blogspot.com/
Bibliografia: https://www.museudelamediterrania.cat/ca/artistes/l/1180-aerodrom-republica-318-de-canet-de-la-tallada.html i http://www.latallada.cat/patrimoni/guerra-civil/
Recull d'imatges de l'antic aeròdrom republicà 318