Si cliqueu sobre les fotos del post i després premeu la tecla F11 aquestes es veuen més grans.

dimarts, 27 de març del 2012

Porthleven, la costa dels temporals


Onada gegantina rompent contra el mur de la costa a Porthleven.


Entre el 13 i el 15 de novembre de l'any 2009, coincidint amb un cap de setmana, la població costanera de Porthleven (Cornualla, Regne Unit) va saltar a la palestra per haver patit el temporal marítim més fort dels darrers quaranta anys.
Com podem veure a les dues imatges captades aquells dies, les onades arribaren a alçades isospitades degut a la forta mar de fons existent., curiosament, mentre a mar hi havia un fort temporal, el cel estava asserenat, tal com mostren les fotografies captades el divendres 13 de novembre.



Onada gegant de 18 metres d'alçada trencant contra els murs de protecció coneguts com "La Muralla del Mar" a Porthleven, oest de Cornualla. Un testimoni va dir que era l'onada més gran que s'havia vist a Cornualla en més de 40 anys.


Els vents van arribar fins a 120 km/h a Solent., a Plymouth van tenir vents de 114 km/h. Els vents més forts es van registrar a les agulles de l'Illa de Wight, amb ràfegues de 160 km/h.



Mapa sinòptic del 14 de novembre del 2009.


Aquella situació de temporal històric, segons podem observar al mapa superior extret del magnífic arxiu de wetterzentrale.de, era provocat per un ampli sistema de baixes pressions que estava abarcant gairebé tot l'Atlàntic Nord, amb un nucli secundari de 975 hpa situat al sud d'Irlanda. Fixeu-vos com les isòbares estaven molt juntes i tenien un recorregut molt llarg per sobre l'Atlàntic, facilitant que el vent i l'onatge s'hagués intensificat de forma progressiva al llarg d'aquell cap de setmana borrascós, ja que aquestes borrasques quedaren atrapades entre l'anticicló de Terranova i l'anticicló europeu.



Vídeo del fort temporal marítim del 15 de novembre del 2009.



Al costat de les onades la gran muralla i les cases semblen de joguina.


Breu apunt de Porthleven

Porthleven és una població i port pesquer situat a prop de Helston al país de Cornualla (Regne Unit). És el port més meridional de la Gran Bretanya, i va ser desenvolupat originalment com un port de refugi, quan aquesta part de la costa de Cornualla va ser reconeguda com un punt negre pel que fa als naufragis dels vaixells a vela. La zona coneguda com a "Barra de Loe" era i és l'indret més perillós, ja que encara avui dia hi han accidents per part de nedadors i surfistes.



Port de Porthleven.


Porthleven ha explotat la seva ubicació i la seva exposició a les grans onades, per convertir-se en un dels llocs més coneguts i apreciats en el món del surf a Gran Bretanya. Tot sovint hi han onades de més de 2 metres que trenquen a l'escull situat a poca profunditat a la vora del port. A causa dels vents predominants de l'oest, històricament, era molt fàcil que algun vaixell a vela es quedés atrapat a la badia i anés a impactar sobre les roques de les petites caletes de pescadors de Mullion, Kynance i Lizard.

Sens dubte, l'edifici més reconeixible de Porthleven és l'Institut Bickford-Smith, al costat del moll i l'entrada del port. Amb una torre d'uns 20 metres d'altura, s'assembla a una església, però en l'actualitat s'utilitza com a club de billar i allotja les oficines del consell de la ciutat.



Antiga caseta del bot de salvament marítim.


Aquesta població costanera, de gran tradició marinera, conserva un petit edifici que allotjava el bot de salvament marítim adquirit a l'any 1863 i pertanyent a la "Royal National Lifeboat Institution". Des d'aquest lloc el vaixell era portat a l'aigua amb un carro.
A l'any 1894 s'inaugurà una nova caseta per l'embarcació al costat oest de l'entrada del port, equipada amb una grada per fer més fàcil el llançament. L'estació va ser tancada el 1929, ja que les estacions veïnes de Lizard i Penlee havien estat equipades amb bots salvavides de motor que podien cobrir la zona. La grada va ser desmantellada i la caseta del vaixell va ser utilitzada com a magatzem durant una temporada, però actualment s'ha convertit en un museu dedicat als naufragis.



Pintura del naufragi del HMS Anson (1807) a la temuda Barra de Loe. Autor Stephen Williams. Aquest naufragi va provocar unes cent víctimes mortals., curiosament, l'accident va tenir lloc dos anys després d'haver participat a la Batalla de Trafalgar i va estar causat per un temporal sorpresiu.