Si cliqueu sobre les fotos del post i després premeu la tecla F11 aquestes es veuen més grans.

dissabte, 23 de desembre del 2023

Resum de la 47a Christmas Race: Vent molt variable

 

La 47a edició de la Christmas Race va finalitzar aquest divendres 22 de desembre, coincidint amb l'arribada de l'hivern astronòmic. En aquesta ocasió, la situació meteorològica fou dominada pel típic anticicló hivernal dinàmic (anticicló de les Açores), el qual va garantir uns dies assolellats, però amb un vent molt variable i nits fredes. 

Dimarts 19 de desembre 

Els 329 regatistes participants a la 47a edició de la Christmas Race van trobar-se amb una absència de vent gairebé absoluta en el primer dia de competició. La badia de Palamós presentà una gran calma i l'espera per una possible entrada de vent va ser infructuosa.
A part de vent en calma, aquella jornada ens va portar una temperatura habitual per aquestes dates, amb una màxima de 14,3 ºC i una mínima de 4,0 ºC. La pressió marcà un màxim de 1030 hPa i un mínim de 1022 hPa. La humitat relativa va oscil·lar entre el 48 i el 86 %. Ratxa màxima de vent 11 km/h.

Els Comitès i abalisadors van sortir al camp de regates a l'hora prevista i van estar fent mesuraments de vent durant tota la jornada, però amb prou feines va superar els 3 nusos. Atesa la situació a les 15 hores el PRO, Carlos Palomares, i ja que no hi havia indicis que el vent pugés d'intensitat, va donar per finalitzada la jornada fins demà. “Les condicions de vent avui han fet impossible treure la flota a l'aigua” i de cara a dimecres “les previsions són bones, de manera que la intenció és fer les proves del dia i si podem recuperar alguna de les que no s'han pogut disputar avui”, explica Palomares. 
A la 47a Christmas Race hi ha dues tripulacions vigents campiones del món, els espanyols Pol Mateu i Alexandre de Maqua el 420 i el suec Henric Wigforrs a Optimist. Mateu i De Maqua van aconseguir el ceptre mundial de la classe 420 l'estiu passat a Alacant. La tripulació del CN El Balís, que va ser segona a la passada edició de la Christmas Race explica que "la Christmas Race és una regata internacional de primer nivell i aquest any ens va molt bé com a preparació del Mundial que se celebrarà després de Nadal al Brasil ". 

Per la seva banda, Wigforrs, que va guanyar el seu Mundial a Sant Pere Pescador, debuta a la Christmas Race a la classe 29 al costat del seu company William Drakenberg. Wigforrs explica que "Palamós és un lloc magnífic, a Suècia fa molt de fred i aquí el clima és fantàstic. És la primera vegada que navego a Palamós, però ja només el fet que faci sol i es vegi el cel blau és una meravella".  

Dimecres 20 de desembre

El vent per fi va arribar a la badia de Palamós. Després de la suspensió de la primera jornada a causa de l'absència total de vent, en aquesta segona es va fer pregar, tot i que va entrar amb força.
L'elevat gradient isobràric que s'estabí entre l'anticicló de les Açores inusualment potent, amb un màxim de 1050hPa sota el seu centre, i l'àrea de baixa de pressió ubicada a l'àrea d'Itàlia, amb 1010hPa, va fer  aparèixer un corrent del nord força marcat, però sense estridències.
Segons meteoclimatic, la ratxa màxima va ser de 48 km/h. La temperatura màxima anotà 15,3 ºC i la mínima fou de 5,9 ºC. Pressió màxima 1022 hPa, mínima 1018 hPa. Humitat del 42 al 89 %.

Gràcies a la tramuntana, els ILCA van poder disputar tres proves i dos els 420 i 29er.
El vent de l'oest que primer va aparèixer al matí, va anar rolant a nord a partir de les 13:00h, amb moltes oscil·lacions que van passar dels 5 als 14 nusos. Això va fer que fos difícil establir els 2 camps de regata.
L'ucraïnès Oskar Madonich era l'únic que guanyava les tres mànegues celebrades a la classe ILCA 6 en aquesta segona jornada de la Christmas Race i finalitzava el dia com l'únic regatista invicte en aquesta Christmas Race. El domini de Madonich va ser total i absolut, fent-ho a més a la classe més nombrosa amb 68 vaixells en línia de sortida. L'holandès Bas Blokzijl va ser l'únic que va ser capaç de seguir Madonich però només en les dues primeres proves, en què va fer dos segons llocs; però un dècim segon a la tercera va provocar que tanqués la jornada a tretze punts del líder. Tercer era el britànic Ralph Musto. La primera fèmina a la general fou la ucraïnesa Yelyazaveta Vynohradova, en sisena posició i el primer espanyol és el català Ricard Castellví, vigent guanyador de la Christmas Race, que ocupa la setena posició.

A ILCA 4 els tres primers classificats estaven separats per tan sols tres punts. L'holandès Alexander Hartsink liderà després d'un quart, un primer i un segon, tot i que el primer protagonista va ser el català Quim Ferrer (CN Sant Feliu), que amb un primer, un segon i un cinquè, va arribar a liderar la general. Tercera i primera fèmina era la finlandesa Iiris Sepponen.

La classe 29er estrenava el circuit continental EuroCup 2024 a la Christmas Race. Els catalans Santiago Torres i Ricardo de March (CN El Garraf) van ser els primers líders amb un primer i un tercer com a parcials, sumant quatre punts i amb una bona renda de set punts sobre els segons i tercers classificats, els holandesos Tjed Wildeboer/Lars van donin Berg i Folkert van Surksum/Lars Ganzevles que sumen onze punts cadascun. En aquesta classe, el campió del món d'Optimist, el suec Henric Wingforss, al costat del seu company William Drakenberg, ocuparen una meritòria vuitena plaça a la general a l'estrena. La primera tripulació mixta és la dels holandesos Sophie i Lucas Pieters, que foren quarts i la primera femenina la italiana Victòria Demurtras i Caroline Karlsen.

En 420 els britànics Freya Sewel i Hugo Valentine es col·locaven com els primers líders després de realitzar un primer i un tercer; encara que la diferència era mínima sobre els seus immediats perseguidors, un punt els separava dels segons, els francesos Simon Prot i Berier Joyet Swan, que van fer un quart i van guanyar la segona mànega i dos punts dels tercers els britànics Neil Marsden i David Bromilow. A tres punts de les posicions de podi hi havia la primera tripulació espanyola, formada per Miguel Campos i Pablo Moreno, del potent equip del Reial Club de Regates d'Alacant. Mentre que els actuals campions del món de 420, els catalans Pol Mateu i Alexandre de Maqua no van tenir el seu dia després de realitzar un BDF (fora de línia amb bandera negra) i un 31, de manera que es col·loquen al lloc 48 de la general. La primera tripulació femenina era la francesa de Joane Ezraty/Ainoa Phillipe Sasain.

 

Dijous 21 de desembre

La tercera jornada de la 47a Christmas Race va ser força completa, després que les classes ILCA 6, 420 i 29er completessin tres mànegues, per dos els ILCA 4. Així mateix, es va aplicar un descart a totes les classes, una vegada es va disputar la quarta prova.

El vent tèrmic va bufar suau del sud-sud-oest entre 6 i 8 nusos. Va ser una jornada tècnicament molt complicada per als Comitès i per a la flota, a causa de les pujades i baixades d'intensitat, fet que va fer que a l'àrea Bravo s'escurcés un tram l'arribada dels ILCA 6 a causa de la caiguda del vent.
La temperatura màxima va enregistrar 14,4 ºC i la mínima va ser de 6,3 ºC. La pressió màxima va assolir 1022 hPa i la mínima 1018 hPa. Humitat relativa del 51 al 87 %. Ratxa màxima de vent 21 km/h. 

29er

Màxima igualtat a la classe 29er, on l'estrena a Palamós de l'EuroCup 2024, és trepidant. Entre la primera i la desena tripulacions hi ha una diferència de menys de nou punts; de manera que amb tres mànigues per davant, estaven obertes totes les opcions. Els holandesos Tjed Wildeboer/Lars Van den Berg eren els nous líders després de fer un 4-19-2, un punt per darrere hi ha els alemanys Moritz Wagner/Leo Gradel, que van guanyar l'última mànega i tercers i primera tripulació mixta és la dels italians Federica Contardi i Lorenzo di Pietro. Els líders inicials, els catalans Santiago Núñez/Ricardo de March, no van tenir el seu millor dia, i queien fins a la quarta posició, però en estar tot tan ajustat estaven a tan sols tres punts del primer lloc. La primera tripulació femenina era la de les italianes Victoria Demutras/Caroline Karlsen, col·locada en cinquena posició a la general i el campió del món de la classe Optimist, Henric Wigforss junt William Drakenberg, van guanyar la primera mànega del dia i eren sisens de la general .

ILCA 6

L'ucraïnès Oskar Madovich arribava a la jornada final de la Christmas Race amb tots els deures fets. Encapçalant la general d'ILCA 6 amb 27 punts d'avantatge sobre la segona classificada, la francesa Gilda Dondona. Madovich, que va fer un 3-6-3. Madonich no va poder consolidar la seva imbatibilitat, portava tot primers, però tot i així la seva renda és tan folgada que té el títol a la mà. Per la seva banda, Dondona va fer una jornada gairebé perfecta amb un 5-1-1, i per això només li restava lluitar per mantenir el subcampionat. Tercer fou  el canadenc Carlos Charabati, a nou punts de la segona i cinc del quart, que és l'holandès Abel Melens. El català Joan Fargas (CN Cambrils) ocupava la quarta plaça a dos punts del podi.

ILCA 4

A ILCA 4 el català Quim Ferrer (CN Sant Feliu) assaltava el lideratge passant de la segona a la primera posició. Tot i que no va tenir un bon inici de segona jornada en què va fer un 29, ja que descarta, i un sisè a l'última mànega, li permeteren arribar com a líder a la jornada final. Un punt per darrere hi havia l'holandès Alexander Hartsink, que pràcticament calcava les parades del gironí, amb un vuitè i un 29, que també descarta. La tercera plaça fou per a Àlvar Vila (CN Cambrils), a set punts del líder. La primera fèmina era la finlandesa Iiris Sepponen.

420

Tot apuntava que la victòria a la Christmas Race a la classe 420 se la jugaven els britànics Neil Mardsen/David Bromikiw i els francesos Simon Prot/Berier Joyet Swan, separats per dos punts. Una altra tripulació britànica, la d'Alice Davis/Oliver Rayner, era a l'aguait a nou punts dels seus compatriotes. Els primers espanyols eren els andalusos José Antonio Ruiz/Vicente Hernández (CN Puerto Sherry), que tenien el podi a sis punts. Les franceses Joane Ezraty/Ainoa Philippe Sasiain, eren la primera tripulació femenina, en cinquena posició. Els campions del món, els catalans Pol Mateu/Alejandro de Maqua (CN El Balís), van millorar i van realitzar un 20-13-2, ocupant la catorzena posició i el seu objectiu era poder acabar al top ten.


Divendres 22 de desembre

La 47a edició de la Christmas Race va arribar al final en aigües de la badia de Palamós després de quatre dies de competició. 
El vent tèrmic de garbí tan sols va aparèixer de forma tímida. Malgrat que es van fer diferents intents per disputar les proves previstes, la inconsistència en la força i direcció del vent, unit a la seva desaparició quasi total a estones, va obligar a suspendre la majoria de proves que havien començat.
La temperatura màxima enregistrà 16,6 ºC, mínima 7,2 ºC. Pressió màxima 1022 hPa, mínima 1017 hPa. Humitat del 60 al 88%. Ratxa màxima de vent 16 km/h.

L'ucraïnès Oskar Madonich i la francesa Gilda Dondona, primer i segona de la classe ILCA 6, van ser els campions absoluts emportant-se els premis Diputació de Girona, al millor juvenil, i el Manuel Albalat, al millor de classes olímpiques. A la classe ILCA 4 victòria del britànic Ben Anderson i a les classes dobles els guanyadors de la Christmas Race van ser els britànics Neil Barsden/David Bromilow el 420 i els holandesos Tjed Wildeboer i Lars Van den Berg el 29er.
En 420 triomfs dels britànics Mardsen/Bromilow i en 29er els holandesos Wildeboer/Van den Berg

ILCA 6

A la classe ILCA 6 Madonich es va emportar el títol per la porta gran, guanyant l'última mànega i traient 34 punts a la segona classificada i campiona femenina en aquesta classe, Dondona. A més, tots dos es van emportar els premis grossos de la Christmas Race; va completar el podi l'holandès Abel Melens, que superava a la jornada final el canadenc Carlos Carabati. El català Joan Fargas (CN Cambrils), cinquè, va ser el millor espanyol a aquesta classe.

ILCA 4

A ILCA 4 el britànic Ben Anderson es va proclamar campió després de guanyar l'última prova desbancant el líder, el gironí Quim Ferrer (CN Sant Feliu), que no tenia un bon dia en fer un 28, que el relegava a la cinquena posició. Qui sí que va pujar al podi va ser el tarragoní Àlvar Vila (CN Cambrils), tercera i campiona femenina, la finlandesa Iiris Sepponen.

A les classes dobles, 420 i 29er, encara que ho van intentar finalment no van poder completar cap prova a la jornada final. Els 29er van tenir una sortida amb crida general i els 420 sí que van tenir una sortida bona, però els rols i la poca intensitat del vent, van fer que s'aturés la prova.

420

A la classe 420 victòria dels britànics Neil Marsden i David Bromilow, que finalitzaven amb dos punts d'avantatge sobre els francesos Simon Prot i Berier Joyet Sean, segons i nou sobre els també britànics Alice Davis i Oliver Rayner. En categoria femenina es va emportar el triomf la tripulació francesa de Joane Ezraty i Ainoa Phillipe Sasiain. La millor tripulació espanyola va ser la dels andalusos José Antonio Ruíz i Vicente Hernández (CN Puerto Sherry), que van acabar quarts de la general.

29er

La classe 29er ja té els seus primers líders del circuit EuroCup 2024. Es tracta dels campions de la Christmas Race –primera prova de la temporada–, formada per Tjed Wildeboer i Lars Van den Berg. Els italians Federica Contardi i Lorenzo di Prieto, que va ser a més la primera tripulació mixta, que es van quedar a tan sols dos punts de la tripulació dels Països Baixos i tercers van ser els catalans Santiago Núñez i Ricardo de March. Les guanyadores femenines, i cinquenes de la general, van ser les italianes Victoria Demurtras i Caroline Karlsen.

La segona regata del circuit 29er EuroCup 2024 serà de l'1 al 4 de febrer al RCN València.

Regata sostenible

La Christmas treballa per ser una CLEAN REGATTA. La classe 29er és una CLEAN CLASS reconeguda per l'associació internacional Sailors for the Sea.

S'ha registrat també la Vela Escolar a Sailors for the Sea, com a projecte educatiu que treballa la sostenibilitat. La Christmas Race està registrada com a Clean Regatta a la web de Sailors for the Sea i ha proposat dur a terme una sèrie de mesures per fer la regata més sostenible.

Des de fa ja uns anys la Christmas Race és una regata conscienciada amb el medi ambient és per això que es duran a terme diferents accions relacionades amb la sostenibilitat com Paper Less, Be One With Sea, No Plastics, Green Regata, Sailors for the Sea .

A les darreres edicions s'ha eliminat totalment el plàstic i s'ha apostat per l'ús d'ampolles emplenables a través de fonts d'aigua col·locades per diferents llocs del club.

El Club Nàutic Costa Brava-Vela Palamós compta també amb el certificat EMAS/ISO 14001 i la Bandera Blava.