Si cliqueu sobre les fotos del post i després premeu la tecla F11 aquestes es veuen més grans.

dilluns, 22 de novembre del 2010

La gran inundació de l'any 1933


El tren de Palamós a Flaçà, un dels afectats per les inundacions.


La nit del 29 de novembre de l'any 1933, Palamós va patir una de les pitjors inundacions de la història, degut al desbordament de la Riera Aubí. Es calcula que en deu hores van caure 150 mm, segurament aquesta quantitat es va superar amb escreix en altres indrets de la conca de l'Aubí i a les Gavarres.


Tot seguit us poso un article extret de l'hemeroteca del diari "La Vanguardia" que parla d'aquestes inundacions:

"Anoche, a consecuencia de una tromba de agua, seguida de fuertes chubascos que duraron diez horas, se desbordaron en la comarca del Ampurdán varias rieras, entre ellas dos denominadas Aubi, registrándose importantes inundaciones en Palamós, San Juan de Palamós, San Antonio de Calonge, Calonge, Rosas, Torroella de Montgrí y Estartit.
Muchos campos han sido arrasados por las aguas. Se han perdido las cosechas y bastantes cabezas de ganado y aves de corral.
Las carreteras han quedado cortadas y materialmente intransitables en diversos puntos, por cuyo motivo el ferrocarril de Flassá a Palamós ha funcionado solamente entre Flassá y La Bisbal, y la empresa de ómnibus de Font Ribot y Artigas se ha visto obligada a restringir en gran parte el servicio.
La inundación ha sido particularmente grave en Palamós, a donde ha acudido esta tarde el gobernador civil, acompañado de los representantes de la Prensa.
Las aguas invadieron la Avenida de Francisco Maciá y las calles de Rafael Casanova, Rusiñol, Iglesias, Prat de la Riba, Guimerá, Pep Ventura, Juan Deu e Industria, alcanzando la altura de metro y medio y destruyendo el ajuar de más de 200 familias, que han quedado en crítica situación.

La corriente desbordada ha destruido totalmente la plaza de González Hontoria, situada en el extremo del paseo de Mar, parte Este, y del recinto de la estación del ferrocarril, donde han quedado volcados varios vagones.
Ha desaparecido el surtidor y la farola que adornaba dicha plaza y cincuenta metros de balaustrada del paseo.

El Ayuntamiento de Palamós ha habilitado el local de las antiguas escuelas de niños para albergue de las familias que han quedado sin hogar habitable, y ha dirigido un pregón al vecindario anunciando que se facilitarán raciones y repartirán comestibles a las familias que lo necesiten, incluso carne y leche para las que tengan enfermos.
El gobernador, que ha felicitado a las autoridades por la adopción de estas humanitarias medidas, les ha invitado a abrir una suscripción en pro de los damnifificados, brindándose él a encabezarla con 500 pesetas.
Muchos obreros han quedado sitiados en sus casas por las aguas, por cuyo motivo no ha funcionado hoy casi ninguna fábrica.
El alcalde de Palamós ha recibido, entre otros, ofrecimientos para ayudar a mitigar los efectos de la inundación, de don José Irla y del diputado del Parlamento Catalán don José Fábrega.
Es imposible calcular la cuantía de los daños materiales. No ha ocurrido afortunadamente ninguna desgracia personal.
Desde 1919 no se recuerda en Palamós otra inundación de importancia igual a la de ahora.— Moner."


Font: http://hemeroteca.lavanguardia.es/preview/1933/12/01/pagina-17/33181620/pdf.html


Anàlisis de la situació que va comportar aquestes inundacions




Mapa sinòptic del dia 27 de novembre del 1933. Observeu com la borrasca amb una pressió de 985 hpa, situada al nord-oest de Galícia ha quedat com atrapada entre l'Anticicló de les Azores i l'anticicló d'Escandinàvia, provocant que la perturbació hagi de desplaçar-se cap al sud.





Mapa sinòptic del dia 28 de novembre de 1933. Observeu com la perturbació ja ha arribat a les costes nord-occidentals de la Península Ibèrica i l'anticicló escandinau ha desplaçat el seu centre una mica cap al sud.




Mapa sinòptic del 29 de novembre de 1933. Observeu com la borrasca s'ha eixamplat molt i el seu centre ha anat a parar al Mar d'Alborán. L'anticicló del nord d'Europa s'ha enfortit molt, arribant a 1040 hpa i el seu centre s'ha desplaçat cap al sud-est, a la zona de Bielorússia, a més s'ha allargassat una mica de nord-oest cap a sud-est. D'aquesta manera, els vents que ens arriben directament a nosaltres són de xaloc, amb un llarg recorregut per sobre el Mediterrani, venint des de Tuníssia i aportant molta humitat, que alimentarà la borrasca del sud d'Espanya. Aquí les pluges ja deurien ser quantioses i el temporal marítim deuria ser molt fort.





Mapa sinòptic del dia 30 de novembre de 1933. Aquí es veu l'anticicló ocupant tot l'est d'Europa i enviant-nos vents allevantats que provenen del centre del Mediterrani, amb la borrasca molt eixamplada i situada al nord d'Àfrica. La inundació era inevitable.