Si cliqueu sobre les fotos del post i després premeu la tecla F11 aquestes es veuen més grans.

dimarts, 24 d’abril del 2012

La plantació i la fàbrica de te "Bois Chéri" 2a part


Màquina envasadora i etiquetadora de sobres de te en funcionament i operària.


La visita a la fàbrica de te "Bois Chéri", amb guia inclòs, és molt recomanable, ja que ens mostra tots els processos bàsics de la producció del te a través de les seves sales. Podem dir que es tracta d'un bon complement a una jornada de platja.

El guia ens explicà en francès que, primerament, les fulles de te recollides en aquesta plantació de l'altiplà de l'illa Maurici, es col·loquen en una línia d'assecatge, on s'han de deixar pansir uns 24 hores., mitjançant aquest procès, es treu la humitat interior de la fulla fins a (depèn de la varietat) quedar-se amb només un 60 o 70% de la humitat original que tenia en el moment de la collita. Aquesta reducció d'humitat fa que la fulla es pugui plegar i la fa més manejable per a la següent fase.



Una de les sales de la fàbrica amb una operària.


La següent fase consisteix en tallar o triturar. Per aquest fi, hi han unes màquines que tallen o trituren les fulles fins a deixar exposats els enzims de l'interior de les cèl·lules vegetals perquè entrin en contacte amb l'oxigen. Aquest procés s'anomena "oxidació"., amb ell, les fulles comencen a posar-se d'un color coure brillant al llarg de dues o tres hores.

Després d'aquesta fase el te entra dins l'operació d'assecatge on se li retira la humitat interior fins que es redueix entre un 2 i un 7% del seu pes, al llarg de 30 minuts o diverses hores, depenent del tipus de te. L'operació d'assecatge és molt important perquè aquest procés és el que conserva tot el seu aroma i sabor i pot representar que tinguem un te mediocre o un te magnífic, fins i tot, encara que provinguin de la mateixa regió.



Cinta per garbellar el te triturat. En varis indrets podrem olorar els diferents tipus de te i comprobar el seu aroma.


Després de l'operació d'assecatge, el te pot ser exposat a l'electricitat estàtica o un altre sistema per retirar les tiges o fibres indesitjades que no li afegeixen sabor i, no obstant, podrien contribuir a un pes addicional que el consumidor acabaria pagant.
Cal destacar la gran varietat d'aromes que podem trobar en els tes que ens mostraren., generalment, els diferents aromes provenen d'afegir-hi olis essencials o espècies.



En aquests sacs hi queia el te destriat que s'utilitza per envasar.



Una altre màquina envasadora i etiquetadora d'un altre tipus de te, acompanyada per un operari.



Imatge típica de la zona de magatzems de la fàbrica amb grans piles de caixes.



Interior del museu.


El recorregut per la fàbrica acaba amb la visita a un petit museu del te on hi han exposades antigues màquines i estris relacionats amb aquesta beguda, així com plafons explicatius on entre d'altres coses, es veu tot el procès relacionat amb la producció del te. La peça més destacada de la col·lecció és una antiga locomotora que ocupa l'espai central de la sala del museu.



Antiga locomotora de vapor.


Aquesta locomotora registrada amb el número de sèrie F 4268, fou construïda el 1925 a Anglaterra. El 1961 va ser comprada a la companyia "Governement Railways" i s'utilitzà com a caldera de la fàbrica fins el 1968. Anteriorment, assegurava el transport de passatgers entre Port Louis i Curepipe.



Maquinària antiga exposada al museu. Des d'inicis del segle passat era utilitzada per fabricar te.



Maqueta del famós vaixell "Cutty Sark".


Una alte de les peces que crida més l'atenció és la maqueta del llegendari vaixell "Cutty Sark", el qual va fer nombroses escales a Port-Louis per carregar o descarregar mercaderies.

El Cutty Sark va ser un dels últims velers tipus clipper en ser construïts. Actualment es conserva en dic sec a Greenwich (Londres) perfectament restaurat, desprès de ser greument danyat per un incendi el 21 de maig del 2007 quan es trobava en ple procès de restauració.

El seu nom fa referència a un personatge de ficció anomenat "Cutty Sark". Cutty Sark, a part d'una marca actual de whisky, era una bruixa dansaire d'un poema còmic de Robert Burns publicat el 1791.

Aquest bonic vaixell va ser dissenyat per l'enginyer naval Hercules Linton i construït el 1869 a Dumbarton (Escòcia) per les drassanes Scott & Linton. Va ser botat el 23 de novembre d'aquell mateix any. Les seves característiques tècniques són d'un desplaçament de 2.133 tones, una eslora de 64,8 metres, una mànega d'11 metres, un calat de 6,4 metres i propulsió a vela a una velocitat mitjana d'uns 27,75 km/h.

El Cutty Sark va ser destinat al comerç de te que en aquella època era molt actiu en les línies entre la Xina i Londres. Aquest comerç generava grans beneficis si s'arribava a Gran Bretanya amb el primer te de la temporada. Els seus inicis no van ser molt prometedors. A la carrera del te del 1872 contra el clipper "Thermopylae" els dos vaixells van abandonar Xangai junts el 18 de juny, però el Cutty Sark va quedar despenjat dues setmanes després de patir una avaria en el timó al seu pas per l'estret de Sonda. Va arribar a Londres el 18 d'octubre, una setmana després que el Thermopylae.
Tot i que havia perdut la cursa, el Cutty Sark es va fer famós perquè el seu capità va preferir continuar el viatge amb un timó improvisat abans que parar-se en un port per a efectuar les reparacions.



L'espectacular clipper Cutty Sark. Font : wikipedia


A finals del segle XIX els clippers van ser substituïts per vaixells de vapor en la carrera del te. Podien passar a través del Canal de Suez i, a més, el lliurament de la càrrega era més fiable. Llavors a l'any 1883, el Cutty Sark va ser destinat al comerç de llana amb Austràlia. Sota el comandament del respectat capità Richard Woodget, va aconseguir transportar càrregues de llana en només 67 dies. En aquesta època va aconseguir la seva millor marca, 360 milles nàutiques (666 quilòmetres) en 24 hores de navegació a una mitjana de 15 nusos (27,7 km/h).

El 1895 el Cutty Sark va ser venut a la naviliera portuguesa Ferreira i es va rebatejar amb aquest nom. La seva tripulació portuguesa, però, es referia al clipper com "Pequena Camisola" que és la traducció de la paraula escocesa Cutty Sark. El 1916 va ser reformat en profunditat, reconvertit en goleta al port de Ciutat del Cap (Sud-àfrica) i rebatejat com "Maria do Amparo". El 1922 el capità Wilfred Dowman va comprar el vaixell, el va tornar al seu aspecte original i va destinar l'embarcació com a vaixell d'entrenament. El 1954 va ser portat a Greenwich i emplaçat en dic sec.

El Cutty Sark té també el seu lloc a la literatura gràcies al poema de Hart Crane, "The Bridge», publicat el 1930.